Kent u Donkervoort nog niet? Dat is dan een stevig gat in uw (auto)cultuur. De Nederlandse constructeur is destijds net als Caterham begonnen met de productie van replica’s van de legendarische Lotus 7. Maar daar waar Caterham steeds erg dicht bij het oorspronkelijk concept is blijven aanleunen, is Donkervoort steeds meer een moderne interpretatie van dat concept gaan voeren. Het minimalisme is wel steeds behouden gebleven.
678 kilogram
Donkervoort nam voor zijn eigen cadeautje de reeds radicale D8 GTO RS als uitgangspunt. Door carbon dat is gefabriceerd volgens een eigen gedeponeerde constructiemethode te gebruiken, werd de Donkervoort D8 GTO-40 nog een stuk lichter gemaakt. Zijn buizenchassis maakt ook gebruik van staal dat ontwikkeld is door Tata Steel. Hierdoor komt de GTO-40 uit op slechts 678 kilogram, waarmee hij de lichtste D8 ooit geproduceerd is. Waarmee hij meteen ook de snelste is. De 2.5-liter vijfcilinder van Audi produceert hier 415 pk, waardoor hij slechts 7,7 seconden nodig heeft om uit stilstand… 200 km/u te halen.
Lang geleden hadden we de kans om eens een Donkervoort te testen. Het werd één van de blijvende herinneringen uit onze carrière. Dat model had 180 pk en woog wat meer. We durven ons zelfs niet voorstellen wat zo’n D8 GTO-40 dan geeft. De productie is beperkt tot 40 exemplaren, waarvan al de helft verkocht is. Prijs: 159.600 euro, exclusief BTW.