Zoals u kan vaststellen in onze recente testverslagen van zowel de BMW 8-reeks als de Z4, heeft BMW het rijplezier terug bovenaan zijn prioriteitenlijstje geplaatst. Blijft nog één probleem: het design, dat te vaak te geforceerd overkomt. We zagen het net nog op een gelekte foto van de nakende facelift van de 7-reeks, en als BMW zo voortdoet komen de niertjes binnenkort tot tegen het dak.
ETA
Om maar te zeggen dat wie nog hunkert naar sobere BMW’s waarvan het design één en al finesse was, bij ons een begrijpende schouder vindt om uit te huilen. Maar kijk, klaarblijkelijk zijn we niet alleen. Maak kennis met Everytimer Automobile, een Duitse restauratiebedrijf dat recent besloten heeft zich aan een nieuwe tak in de koetswerkbouw te wagen: coachbuilding. Hun eerste werkstuk lijkt ons al bijzonder overtuigend.
Op basis van een BMW 135i cabrio (E88 model, geproduceerd tot 2011), hebben ze deze mooie herinterpretatie van de legendarische 2002 gemaakt. De BMW 135i leeft verder als een chassis, mechaniek, voorruit en de raamstijlen, net als de basis waarin de motorkap ligt. Alle andere onderdelen van het koetswerk zijn huisgemaakt bij Everytimer Automobile. Bij de twee conceptcars die ETA al produceerde, gaat het om glasvezel, maar voor de definitieve versies is sprake van carbon. De retro-operatie is minder zichtbaar in het interieur, waar ETA zich tevreden heeft gesteld met een meer ouderwetse achtergrond voor de tellers en voor de stoelbekleding.
De prijs van de transformatie (zonder donorauto dus) bedraagt bijna 70.000 euro. Voor dat bedrag koop je dus een moderne 2002 met een 3-liter zes-in-lijn met 300 pk, die 100 km/u haalt in goed 5 seconden. Interesse? Meer info vind je op www.everytimer.de.