Na jaren van verliezen en crisis, lijkt de Europese markt opnieuw zijn vertrouwen terug te vinden. April was goed voor 8,2 procent meer inschrijvingen dan een jaar voorheen. Het is vooral belangrijk dat de groei aanhoudt. Spanje tekent +23,9 procent op, Italië doet 16,2 procent beter.
Renegade-effect
Wie profiteert daar het meest van? Niet de meest voor de hand liggende merken. Jeep is de topper, en ziet zijn verkoop dankzij de Renegade met liefst 199,7 procent toenemen. In België is dat +175 procent. Ook Cadillac heeft dankzij de ATS 102,9 procent meer auto's rondrijden in Europa dan een jaar geleden. Al is dat in absolute aantallen – 142 stuks – vooral een bescheiden succes.
Mitsubishi heeft de PHEV-versie van de Outlander, en ziet daarmee zijn verkoop met 63,9 procent toenemen. Smart is plots populair, met de introductie van de nieuwe ForTwo en ForFour. De verkoop gaat 49 procent vooruit. Lexus dankt zijn +35,5 procent aan de NX en Mini ziet de komst van de vijfdeurs Mini bekroond met een vooruitgang van 34,2 procent.
Verliezers
Waar er winnaars zijn, zijn ook verliezers. De meest evidente is Chevrolet, dat Europa verlaat en dus niet moet janken dat de verkoop met 96,6 procent achteruit gaat. Anders gesteld is het met Jaguar, dat een -12,1% slikt. De XE en de F-Pace SUV kunnen niet snel genoeg volgen. Momenteel heeft Jaguar in Europa nog niet eens tienduizend auto's verkocht. Lancia/Chrysler gaat 9,4 procent achteruit, al is dat nog steeds goed voor 23.819 auto's in het eerste kwartaal.
VW uber alles
In Europa is de VW-groep afgetekend de grootste, met 1,161 miljoen ingeschreven voertuigen in het eerste kwartaal van 2015. Dat is meer dan helft meer dan de tweede, de PSA-groep. Binnen de VW-groep neemt het merk Volkswagen op zich 569.000 auto's voor zijn rekening. Ook onder de premiummerken leidt de VW-groep de dans, met Audi in pole position, voor BMW en Mercedes.
België tekent voor het eerste kwartaal een achteruitgang op van 1,7 procent. Dat is op zich niet zorgwekkend, want de Belgische markt is relatief sterk door de crisis gezeild. Wat het wel toont, is dat het Autosalon van Brussel in januari vooral een kijksalon is geweest en niet zozeer een verkoopssalon. Alleen in maart zagen we in de inschrijvingscijfers een positief resultaat in de eerste eerste vier maanden van dit jaar.
UPDATE: Jeep houdt intussen wel de Renegades met negentrapsautomaat in de Verenigde States aan de kant. Die kampt met te schokkerige versnellingswissels, een probleem dat we al aankaartten in onze test met de Jeep Cherokee. Fiat wil eerst het probleem met een softwareupdate aanpakken.