Enzo Ferrari was er als directeur van het sportdepartement van Alfa Romeo al enige tijd klaar voor. Maar pas in 1947 krijgt Ferrari contractueel de vrijheid om zijn eigen auto’s te maken voor zijn eigen renstal: de Scuderia Ferrari.
De eerste Ferrari onder die naam is de 125S, dan nog in Modena gemaakt. In Piacenza wint hij meteen een race. Competitie is steeds het doel geweest van Ferrari, die onder meer met zijn auto’s triomfeerde in de Mille Miglia, Targa Floria, Le Mans, Daytona en natuurlijk de Formule 1. Het palmares van Ferrari is nog steeds ongeëvenaard.
Pininfarina
Ferrari produceerde straatwagens, om zo de racerij te kunnen bekostigen. Oorspronkelijk ging hij bij vele Italiaanse koetswerkbouwers aankloppen voor een knap design, eind jaren ’50 startte een langdurige samenwerking – die pas nu echt is afgelopen – met Pininfarina.
Overzicht
Op de expo in Autoworld (15 juli – 3 september) is een groot overzicht bijeengebracht, met onder meer de 166MM, een 206 GT Dino, een 275 GTS die nog van actrice Raquel Welch was, de 365 GTB Daytona, maar ook de Testarossa, F40, 288 GTO, een Enzo die nog van Jean Todt was, de 430 Scuderia, 599 GTO en de Aperta. Uit de competitie staan de ex
Het steigerende paard op de Ferrari’s was overigens het logo dat vliegenier Francesco Baracca gebruikte in de Eerste Wereldoorlog. Nadat hij was overleden, vroeg zijn moeder aan Enzo Ferrari of ze het logo wilde gebruiken op zijn wagens. In de loop der jaren is de hengst wel wat van zijn zichtbare mannelijkheid verloren.