Wel komen er nieuwe Alfa Romeo’s, Maserati’s en vooral veel Jeeps. Marchionne choqueert, maar hij kan anderzijds wel een financieel gezond FCA voorleggen net voor zijn pensioen. Moeilijk om tegen hem in te gaan dus, al zijn de toekomstplannen van de FCA-groep op zijn zachtst gezegd opnieuw revolutionair.
Om te beginnen worden na Lancia nu ook de merken Fiat en Chrysler op een laag pitje gezet. Niet geliquideerd, maar je moet er de komende jaren niet te veel beweging verwachten. Dat de dieselmotor geen toekomst meer heeft bij FCA, is niet zo’n verrassing. Tegen 2021 mogen de letters JTD in de kast blijven. En het is zelfs heuglijk nieuws te noemen dat de Italo-Amerikaanse groep eindelijk een elektrisch offensief plant.
Meer Jeeps
Dat er zo weinig beweging in Fiat en Chrysler zit, komt vooral omdat de komende jaren nog veel meer SUV-verkoop verwacht wordt… en met welk merk kan je dat beter doen dan met Jeep? We krijgen tussen nu een 2022 dan ook negen nieuwe of vernieuwde jeeps, in elk gamma. Zo komt er een stads-SUV nog onder de Renegade. De Renegade zelf wordt vernieuwd. De Compass wordt vernieuwd net als de Cherokee. In diens klasse komt er een lagere SUV met drie zitrijen en een bedrijfs-Jeep. De Grand Cherokee krijgt een versie met twee zitrijen en er komt nog een andere Jeep van die maat bij met drie zitrijen. Tot slot komt er nog een ‘XL’ SUV bij, waarvoor de Wagoneer-badge opnieuw afgestoft wordt.
Nieuwe Alfa Romeo GTV
Bij Alfa Romeo verblijden we ons om de komst van een nieuwe GTV. Dat wordt een sportwagen met 600 pk, dankzij een elektrische boost. Er komt ook een nieuwe 8C, waarbij we over meer dan 700 pk spreken uit de hybride configuratie. De Giulia krijgt een versie met langere wielbasis, er komt een Giulietta sedan en een SUV in die klasse. Ook onder de Stelvio plant Alfa nog een nieuwe SUV. Ook de Stelvio krijgt een versie met langere wielbasis, en boven de Stelvio wil Alfa Romeo nog een SUV om met de Porsche Cayenne te concurreren.
Elektrische Maserati’s
Maserati zal met Tesla concurreren, en krijgt volledig elektrisch aangedreven modellen. De belangrijkste daarbij is de Alfieri, die een echte concurrent voor de Porsche 911 moet worden. Hij moet een top hebben van meer dan 300 km/u en in minder dan 2 seconden aan 100 km/u staan. Maserati krijgt nog een SUV in de categorie van de Stelvio, er komt een nieuwe Levante, nieuwe Quattroporte en een Alfieri cabrio. Alle Maserati’s worden plug-in hybride of volledig elektrisch. Daarmee is de klassieke ronkende V8 benzine net als de dieselmotor dood bij Maserati.