Hoe, geen Ferrari 250 GTO? Dat is op dit moment met 28 miljoen euro nochtans de duurste Ferrari ooit. Maar deze Ferrari 335 S Spider met Scaglietti koetswerk heeft iets wat die 250 GTO niet had: een onwaarschijnlijk palmares.
De Ferrari 335 S Spider - chassis 0674 - verliet Maranello in 1957 als 315 S de fabriek, met 3.8 V12 en 360 pk. Zijn bestemming: carrozzeria Scaglietti voor een koetswerk, en vervolgens kwam hij in dienst van de Scuderia als fabrieksracewagen. Eerste stop, de 12 Uren van Sebring in 1957 waar hij als zesde eindigde met Peter Collins en Maurice Trintignant achter het stuur. Maar het beste moest nog komen: de Mille Miglia in mei, waar Wolfgang von Trips hem naar de tweede plaats stuurde.
Upgrade
Vervolgens keerde 0674 terug naar Maranello, waar hij de upgrade naar 335 S maakte met een 4.1 V12. Met bijna 400 pk onder de motorkap haalde hij 300 km/u. Zo trok hij naar de 24 Uren van Le Mans in 1957, waar Mike Hawthorn en Luigi Musso hem opwachtten. Chassis 0674 werd de eerste racewagen die een rondje Le Mans afwerkte met een gemiddelde van meer dan 200 km/u. Hoewel Hawthorn en Musso de race leidden, moest 0674 in het vijfde uur aan de kant met mechanische problemen.
Bardinon
Luigi Chinetti, de Amerikaanse Ferrari-importeur, kocht de wagen over en schreef hem onder meer in de Grote Prijs van Cuba in in 1958, met Stirling Moss en Masten Gregory. In 1970 stak de auto opnieuw de oceaan over om in de collectie van Pierre Bardinon te belanden. Die beschikt over vijftig Ferrari’s, waarbij vier van de negen auto’s waarmee Ferrari ooit Le Mans wist te winnen. Bardinon beschikt - bien sûr - over een eigen circuit in de tuin.
Artcurial verbaasde vorig jaar al met de veiling van de Baillon collectie tijdens Rétromobile.