Er zijn dus wel meer redenen waarom RM Sotheby’s rekent op een prijs van 1,4 miljoen euro wanneer deze Daytona geveild wordt op 9 september op het ‘Leggenda & Passione’ evenement in Maranello, ter ere van 70 jaar Ferrari. Hij heeft geen vaste onderprijs, maar het feit dat hij nu al op meer dan het dubbele wordt geschat van de andere Daytona die daar wordt aangeboden, zegt genoeg.
40 jaar stof
Dit is misschien wel de meest speciale 365 GTB/4’s, die tussen 1969 en 1973 werden geproduceerd. Ferrari liet vijf stuks maken in aluminium, racewagens die wonnen in de 24 Uren van Daytona. Vandaar ook de bijnaam. Maar Ferrari liet nog één productiemodel in aluminium bouwen ook bij Scaglietti: deze.
De auto draagt het chassisnummer 12653, wat hem tot de 30ste Daytona maakt. In juni 1969 was hij klaar, met plexiglas-cover voor de koplampen en een ‘rosso chiaro’-lak over zijn koetswerk.
Rubber hamer
Opvallend genoeg ging deze bijzonder Daytona gewoon naar de toonzaal van ‘Motor’ in Bologna, voor de verkoop. Zijn eerste eigenaar was Luciano Conti, ook de uitgever van het beroemde Italiaanse autosportblad ‘AutoSprint’. In 1971 verhuisde de Daytona naar Japan, waar hij een jaar later in het tijdschrift ‘Car Graphic’ opdook. In 1979 kocht Makoto Takai hem, om hem in een schuur weg te stoppen. Net geen 40 jaar lang vergaarde hij er stof. Maar het verklaart ook waarom deze auto niet eens 40.000 kilometer op de teller heeft. Grappig detail: de rubberen hamer uit de materiaalkit heeft zo te zien een actiever leven geleid.
Op 9 september is hij één van de pareltjes op de Ferrari-veiling van RM Sotheby’s, maar zeker niet de duurste. Die eer lijkt vooralsnog weggelegd voor de Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione.
Meer info hier.