Deze radicale 488 Spider volgt zes maanden nadat de Ferrari 488 GTB recht kreeg op een Pista-model. De Pista volgt in een intussen lange rij van extreme berlinetta’s van Ferrari. In 2003 was de 360 Challenge Stradale de eerste, waarop de 430 Scuderia volgde en dan de 458 Speciale kwam.
Meer pk’s, minder kilo’s
De Ferrari 488 Spider kreeg dus dezelfde behandeling als de coupé. Daarbij raakt hij goed veertig kilogram kwijt (1.380 kilogram) in vergelijking met de 488 Spider. Hij krijgt ook scherpere instellingen voor het onderstel, zoals je kan verwachten voor een circuitspeeltje. Maar Ferrari benadrukt dat hij voorspelbaar en handelbaar blijft tegen de limiet aan.
De Pista Spider heeft dezelfde aerodynamische aanpassingen als de coupé (rond de motorkap, de bumpers en de zijschorten) en hij beschikt natuurlijk over dezelfde motor. Dat is dus de 3.9 V8 biturbo, met 720 pk. Dat is liefst 40 pk meer dan de standaardversie van die motor. Het koppel stijgt ‘slechts’ met 10 Nm naar 770 Nm, maar het is wel al beschikbaar bij 3.000 opm, tegenover 6.750 opm in de gewone 488 GTB.
Toch moet de motor van 488 Pista Spider wel over heel aparte eigenschappen beschikken, want ondanks de 100 kilogram die het geheel meer weegt dan de coupé, stelt Ferrari toch dat hij dezelfde prestaties biedt: 2,85 seconden in de spurt naar 100 km/u en een top van 340 km/u. Alleen op de 0-200 km/u zie je wat verschil. Daar heeft de Spider 8 seconden nodig, tegenover 7,6 seconden in de coupé.
Is dit de eerste aankoop van onze Belgische winnaar van Euromillions?