Superexclusief. Van de 599 GTO maakt Ferrari slechts... 599 stuks. Een select cliënteel krijgt hem op 14 april in avant-première te zien in Italië, terwijl het grote publiek moet wachten op het autosalon van Peking eind april.
Het was Ferrari’s bedoeling om de ultieme rijmachine te ontwikkelen. Startbasis vormde de 599XX, een rijdend laboratorium met de schijn van een 599. De 6.0 V12 werd aangepast aan de Euro 5-uitstootnormen, maar blijft nog goed voor 670 pk bij 8.250 opm en 620 Nm bij 6.500 opm. Een cavalerie die zijn weg zoekt naar de achterwielen via een gerobotiseerde zesbak. Zowel de motor als de aerodynamica zijn ontwikkeld met superprestaties in gedachten. Wat dacht u van een 0 naar 100 in 3,35 seconden en een top van meer dan 335 km/u.
Racetechnologie, carbon remmen met verbeterde koeling en speciaal door Michelin ontwikkelde Supersport banden. Achter het stuur tref je een ‘Virtual Race Engineer’ aan, die je continu op de hoogte houdt van je prestaties. Geen wonder dat het ronderecord op Ferrari’s testpiste Fiorano nu in handen is van deze 599 GTO.
Voor wie het zich afvraagt: GTO staat voor Gran Turismo Omologata en is in de Ferrarigeschiedenis nog maar twee keer eerder gebruikt: voor de 250 GTO uit 1962 en de GTO uit 1984, beiden toppers op oldtimerveilingen. Van de nieuwe GTO is nog geen prijs bekend, maar dat lijkt in deze wat bijzaak te zijn. Voor ons blijft het toch bij plaatjes kijken.