De V12 ligt vooraan, de versnellingsbak in klassieke transaxle positie aan de achteras. Het klassieke recept voor een grote Ferrari GT. De motor is 6.3 liter groot, waar de Italianen 740 pk en 690 Nm koppel uit weten te persen. De V12 mag tot 8.700 opm hoog schreeuwen.
Door het gebruik van een aluminium chassis en koetswerk, blijft het gewicht beperkt tot 1.525 kg. Dat geeft elke pk slechts 2,1 kg om voort te stuwen. Het kan dus hard gaan: in 3,1 seconden om 100 te halen en een top van meer dan 340 km/u. Op Ferrari’s testpiste Fiorano heeft hij momenteel het record voor de productiewagens in handen, maar dat is eigenlijk de logica zelve. Het is een traditie bij Ferrari dat elk nieuw model harder gaat dan de vorige.
Zuinig, nu ja
Het koetswerk krijgt vorm bij Scaglietti, en is ontwikkeld door zowel Ferrari als Pininfarina om maximale downforce te ontwikkelen bij hoge snelheid en tegelijk zo zuinig mogelijk door de wind te klieven. Zo geeft Ferrari een gemiddeld verbruik op van 15 l/100 km (CO2: 350 gr/km).
In Genève mogen we hem van dichterbij ontmoeten. Hoeveel hij kost en wanneer hij komt, weten we nog niet.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Ferrari
Klik hier voor een overzicht van Ferrari F12 Berlinetta, en een selectie van tweedehandse