Soms stel je vast dat je goede smaak niet kan kopen. Deze keer ligt dat toch anders. Want diegene die deze bestelbon in gang heeft gezet bij Ferrari is duidelijk een kenner van de sportieve geschiedenis van het merk. Zijn creatie verwijst naar de belangrijkste race-proto’s die in Maranello zijn ontstaan.
Vier jaar werk
De klant in kwestie is volgens Ferrari een verwoed maar selectief verzamelaar. In 2015 trok hij naar Ferrari met de vraag hem een uniek stuk te maken, op maat en uitsluitend bruikbaar op circuit. Hij wenste inspiratie uit de beroemde prototypes uit de jaren ’60: de Dino 206S en de Ferrari P3/4. We zegden het al: iemand met een neus voor fijne Ferrari’s. Ferrari zette zijn troepen aan het werk, onder leiding van designchef Flavio Manzoni, de vader van de LaFerrari. Dit is het resultaat, dat getoond werd na 4 jaar werk. Dat maakt hem meteen de ‘one off’ waar Ferrari het langst aan gewerkt heeft in zijn geschiedenis.
Referentie, maar geen kopie
De F80/C mag alleen op circuits rijden, maar niet in officiële competities. Dit betekent dat hij niet aan bestaande reglementen hoeft te voldoen. De ingenieurs konden dus perfect de wensen van de klant beantwoorden, en diens behoeften waren niet min wat vereiste prestaties en aerodynamica betreft. De aerodynamica is bijvoorbeeld 5 procent beter dan de 488 GT3 waarvan hij is afgeleid. Omdat hij op een competitiewagen is gebaseerd, was het ook mogelijk de linken te leggen naar de proto’s.
Ferrari heeft niet de gewoonte om neo
Zoals bij de meeste one-off Ferrari’s, blijft er nog wat mysterie hangen om de P80/C. Zo kennen we de exacte karakteristieken van de motor niet, Ferrari volstaat het om te zeggen dat hij tot het uiterste gepusht is. Ook de prestaties zijn niet meegedeeld, evenmin kennen we de naam van de opdrachtgever en hoeveel hij betaald heeft. Maar dat mysterie maakt net deel uit van zijn charme.