Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Ferrari FF – In het teken van 4

Ferrari vervangt de 612 Scaglietti door deze razend FF. Als Ferrari’s toppaard in de stal, blijft hij een GT die vier personen kan vervoeren. Alleen maakt hij voor het eerst gebruik van vierwielaandrijving. Debuut in Genève, in maart.

Vier personen plus bagage, en een V12 voorin. Dat was de briefing voor Pininfarina, dat als antwoord kwam aandraven met deze knappe Ferrari Four (FF). Zijn ‘shooting brake’ vorm geeft aan dat aan het comfort van de passagiers achterin is gedacht. Tegelijk is het een behoorlijke middenvinger richting Porsche en Aston Martin met hun vierdeurs Panamera en Rapide. Vier personen OK, maar vier deuren? Dat is een brug te ver.

Vooraan neemt hij kenmerken van de 458 Italia over, terwijl hij in profiel wat doet denken aan de BMW Z3 Coupé, maar – toegegeven – dan stijlvoller. Aan geloofsbrieven ontbreekt het de FF niet. Zo steeg de cilinderinhoud van de nieuw ontworpen, direct ingespoten V12 van 5.8 liter in de 612 naar 6.3 liter. Het vermogen spring zo van 540 pk naar 660 pk.

Slimme 4WD

Hij weegt net geen 1,8 ton en schiet in 3,7 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 335 km/u. Ferrari geeft voorts een gemiddeld verbruik op van 15,4 l/100 km (CO2: 360 gr/km). De vierwielaandrijving wordt grotendeels elektronisch geregeld. Zoals het filmpje duidelijk maakt, gaat het meeste vermogen naar de achterwielen, en kunnen de voorwielen power krijgen wanneer de elektronica dat nodig acht. Zoals een Nissan GT-R dus.

Ruime koffer

Remmen verloopt via keramische Brembo

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer