De Ferrari P4/5 Competizione is net zoals de nieuwe Lancia Stratos die we onlangs nog bespraken, een dure reïncarnatie van een oude klassieker. De twee hebben een en ander gemeen, zoals hun Ferrari 430 Scuderia donormodel en de designer, Jason Castriota (intussen designbaas bij Saab).
Gedreven door passie
Glickenhaus is een actieve gepensioneerde: schatrijk en gebeten door Ferrari en autosport. In zijn verzameling huizen twee originele P3/4’s en een eerste P4/5 die hij op basis van een Ferrari Enzo liet creëren door Pininfarina. Kostprijs? Onbelangrijk voor hem, onbetaalbaar voor ons.
Maar daarmee stopte het dus niet. Net zoals in de P4/5 een statement stak – Ferrari, ontwerp eens wat knappere auto’s aub – is dat ook nu het geval. Met P4/5 Competizione wil Glickenhaus naar eigen zeggen autosport opnieuw wat dichter bij de fans brengen. “Zoals dat vroeger het geval was”, zegt hij. Zijn strijdtoneel wordt de 24 Uren van de Nürburgring (25-26 juni).
ex-Ferrari F1-piloten
Afgelopen weekend reed de P4/5 Competizione zijn eerste testkilometers op de beruchte Nordschleife, met gerenommeerde piloten als Nicola Larini en Mika Salo (voormalige Ferrari F1-piloten) achter het stuur. En volgens kenners reed de Italo-Amerikaanse bolide al meteen beloftevolle tijden, zo’n 15 seconden verwijderd van de snelste referenties in het VLN GT-kampioenschap. In de voorbereiding staat ook een echte VLN-race gepland voor de P4/5 Competizione.
Nummerplaat
James Glickenhaus was zelf nog niet aanwezig voor de eerste test op de Nordschleife, maar maakt de oversteek voor een volgende sessie. Pikant detail: net zoals de P3/4 een racewagen voor de straat – of is het omgekeerd – was, hangt op de P4/5 ook gewoon een nummerbord uit New York.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Ferrari
Klik hier voor een overzicht van Ferrari P4/5 Competizione, en een selectie van tweedehandse