Een Ferrari heeft geen last van de jaren. Toen we het persbericht zagen dat de komst meldde van de Portofino – de opvolger van de California, dachten we: ‘nu al?’ En toch, de California is al bijna 9, terwijl de update van de California T (die de turbomotor introduceerde) ook al van 2014 dateert.
Verfijnd
Met Portofino verwijst Ferrari naar een luxueuze badplaats vlakbij Genua. De naam is nieuw, maar de link met de California is nog duidelijk zichtbaar. Toch heeft Ferrari’s designteam al even duidelijk gewerkt om enkele ‘zware’ plekken van de California te verlichten. Dat zie je vooral aan de achterkant, die nu sportiever en gewelfder is. Haast vrouwelijk bijna. In de lengte komt er 2 centimeter bij, in de breedte 3 centimeter. De hoogte van de California blijft behouden. De Portofino krijgt zo een verfijnder silhouet en een meer zelfzekere uitstraling. Maar aan het concept is niets gewijzigd, de Portofino is ook een 2+2 coupé-cabrio met hard vouwdak.
600 pk
Technisch wijst alles erop dat het onderstel van de Portofino een geëvolueerde variant van de California is. De nieuwe basis-Ferrari krijgt wel enkele verbeteringen, zoals een nieuwe stuuroverbrenging met elektrische bekrachtiging die preciezer belooft te zijn. Achteraan krijgt hij een gestuurd differentieel.
Tot slot is er het sluitstuk van elke Ferrari: de motor. Ook hier baseert de Portofino zich op zijn voorganger, de 3.9 V8 turbomotor gekoppeld aan een achttraps dubbelekoppelingsautomaat en achterwielaandrijving. Hij is wel wat herzien waardoor voortaan zelfs de basis-Ferrari goed is voor 600 pk. Het koppel van 760 Nm helpt hem aan knalprestaties: 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 320 km/u. De prijs is nog niet bekend.