Diezelfde Marchionne antwoordde vorig jaar nog: ‘je zal me eerst moeten neerschieten’ op de vraag of een Ferrari-SUV een mogelijkheid was. Bon, best niet te letterlijk nemen zeker?
Maar goed, de shock is net zo groot voor ons als voor u. Wie Ferrari liefheeft als sportwagenmerk en als race-icoon, kan geen begrip opbrengen voor deze démarche. Maar zet nu even uw emoties aan de kant.
Marchionne heeft met Ferrari goud in handen, eender wat het merk brengt, er zijn steeds meer gegadigden dan er aanbod is. Zelfs terwijl het aanbod stelselmatig vergroot. Waar Ferrari zich eerst aan een productiebeperking van 6.000 stuks, is dat inmiddels al meer dan 7.000 exemplaren geworden. Tegen 2019 zou dat zelfs meer dan 9.000 auto’s moeten worden.
Beleggersdruk
Ferrari, sinds enige tijd beursgenoteerd, is dan ook de chouchou van de beleggers geworden. Voor dit kwartaal is de nettowinst er al met 60 procent op vooruit gegaan, dit jaar wordt een winst van bijna een miljard euro vooropgesteld. Wat meteen de beurskoers een erectie gaf. Maar beleggers zijn moeilijke mensen, die steeds meer verwachten. In die zin moet Marchionne met een plan komen. Dat houdt in dat hij tegen 2021 meer dan 10.000 Ferrari’s wil verkopen, en dan zijn nieuwe modellen onontbeerlijk. Op dat vlak is een SUV zelfs een erg logische suggestie.
Daytona
Eerlijk, zelfs Enzo Ferrari zou er in deze tijden zijn neus niet voor ophalen om zoveel makkelijk verdiend geld te zien binnenrollen. Niet elke Ferrari stond synoniem voor sportief overigens, zo had de Ferrari 365 GTB/4 – de Daytona – de reputatie dat je de armen van een truckchauffeur nodig had om hem te kunnen manoeuvreren. Marchionne belooft dat een Ferrari-SUV een echte Ferrari zal moeten zijn. Maar gezien zijn eerdere verklaringen zullen we maar even afwachten hoe dat verder evolueert. Hij gaf ook nog mee dat er hybride Ferrari’s op komst zijn. Oei, dat hadden we beter niet gezegd hé? Moeten we een dokter bellen?