Zo hebben werknemers van Fiat die met een andere auto naar het werk komen, hun lieveling op de parking van de fabriek teruggevonden met een hoes over. Toen hij op een dag over de parking van zijn groep liep, zag Fiat-CEO Sergio Marchionne bij de kaderleden te veel Mercedes en Audi naar zijn smaak. ‘De volgende keer wil ik hier alleen maar Fiat-producten zien staan.’ Een uitroep waar een marketingbedrijf uit Turijn gevolg aan heeft gegeven.
Zo kwamen werknemers van de Miriafiorifabriek in Turijn op een dag tot de verrassende vaststelling dat hun niet-Fiat op de parking met een transparante plastic hoes was omhuld. Daarop de boodschap: ‘jou met een ander zien, breekt mijn hart… maar toch blijf ik aan jou denken’. Enkele dagen later werd de operatie nog eens herhaald op de parking van een andere fabriek bij Napels.
Vakbond
De stunts waren volgens de verantwoordelijken bij Fiat ‘gekruid met de nodige humor’ en dienden vooral om de werknemers te overtuigen om toch maar een product uit de eigen FiatChrysler-groep te kopen, met 26 procent werknemerskorting.
Niet iedereen was even gelukkig met de stunt. Voor de vakbond FIOM was dit een uiting van een paternalistische bedrijfscultuur. ‘Het bedrijf heeft steeds gevonden dat het ook baas mag spelen over het leven van zijn werknemers.’
Van de belangrijkste werkgever van Italië kwam het inderdaad over als een algemeen signaal aan alle Italianen om wat meer nationale merkentrouw te tonen.