Het is te lang stil gebleven rond Fiat, maar in het jaar dat Fiat zijn 120ste verjaardag viert, wordt duidelijk dat men in Turijn niet met de vingers heeft zitten draaien. Dit is de Concept Centoventi (naar 120), die verschillende lagen bevat.
Om te beginnen: zijn uiterlijk. We kijken al naar een voorproefje van de nieuwe Fiat Panda. Dat zegt Fiat niet met zoveel woorden, maar de panda-knuffel in het interieur tijdens zijn première in Genève zat daar natuurlijk niet zomaar. Fiat heeft een nieuwe omschrijving om zijn kleine stadswagens in de markt te zetten. Dit zijn ABC-Fiats: affordable but cool (betaalbaar maar cool). Ons valt vooral op hoe slim de Fiat Centoventi in elkaar zit.
Vertrekken van een wit blad
Om te beginnen is de filosofie om de auto samen te stellen helemaal anders. Fiat presenteert hem als een ‘wit canvas’, waarna je zelf de rest samenstelt. Er is keuze uit 4 types dak, 4 types bumper, 4 sierdoppen en 4 wraps om hem meer kleur te geven. Net zoals de Ami Concept van Citroën die we eerder bespraken, zie je zo hoe het productieproces op die manier goedkoper wordt. Bovendien kan je later nog wijzigingen doorvoeren of accessoires toevoegen. Fiat hoopt zo een ‘Centoventi’ community te creëren. Bij de daken hoort naast een open dak ook een dak met zonnepanelen dat 50 Watt kan opwekken.
Slim interieur
Het dashboard bestaat uit één stuk, maar heeft talloze upgrade-mogelijkheden. De smartphone vormt het zenuwcentrum waarrond tal van mogelijkheden ontstaan. Je kan echter ook opteren voor het volledig digitale Lingotto dashboard. Klanten kunnen achteraf eigen accessoires toevoegen via een 3D-printer. De stoelen zijn van een nieuw, lichter plastic gemaakt. De bekleding is dan weer gerecycleerd. Achteraan krijgt hij een paneel waarop je – in stilstand – berichten kan plaatsen. Fiat ziet er een mogelijkheid in om bijvoorbeeld reclameboodschappen op te laten zien terwijl de auto geparkeerd staat, waardoor de eigenaar zijn parkeergeld terugverdient.
Elektrisch, naar keuze
Standaard voorziet Fiat in een batterij waar je 100 kilometer ver mee komt. Je kan tot drie extra batterijen kopen, of huren. De batterijen zijn makkelijk te installeren, en voeren het rijbereik op tot 500 kilometer. De stekker is aan de voorruit ingewerkt, en de laadkabel ligt daar in een voorziene goot. Dat spaart plaats in de koffer. Met een lengte van 3,68 meter blijft hij hoe dan ook bijzonder compact.
Wat ons betreft is het niets te vroeg, maar er lijkt dus eindelijk een nieuwe interessante periode voor Fiat aan te breken. Wanneer dit allemaal in productie gaat, is nog niet duidelijk.