Oef, want we vreesden al dat Fiat met de 500 het voorbeeld van de steeds groeiende Mini zou volgen. Op een moment (na 7 tot 8 jaar in de carrière) waarop de meeste auto’s volledig vernieuwd worden, heeft de Fiat 500 in de spiegel gekeken, gezien dat alles nog zo fris en lief oogde als op de eerste dag en een klein poederlaagje op de neus volstond.
Abarth
Uiterlijk is er dus weinig veranderd, op meer gesculpteerde bumpers vooraan na. Ze doen denken aan de Abarthmodellen. Ook de lichtblokken zijn veranderd. De chroom sierlijsten zijn zowel vooraan als achteraan wat naar onder geduwd, waardoor hij een betere pose lijkt aan te nemen. Tot slot vind je in de catalogus nog nieuwe velgen en retrostickers die je naar smaak kan aanpassen.
Voor het interieur belooft Fiat een hele kwaliteitssprong. Er zijn vanzelfsprekend nieuwe bekledingen voor de stoelen, en een nieuwe digitale teller. De basisversie doet het wel nog analoog. Bovenaan de boordplank vind je het vijfduims aanraakscherm van het UConnect multimediasysteem dat standaard gemonteerd wordt op alle versies.
Euro6
Bij zijn lancering biedt Fiat slechts twee varianten van de 0.9 TwinAir motor aan, met 85 pk en met 105 pk. De 85 pk verbruikt volgens Fiat gemiddeld 3,8 l/100 km (88 gr/km CO2). Later volgen nog de 1.2 met 69 pk – met een Ecoversie met 99 gr/km CO2 – en de 1.3 MultiJet II diesel met 95 pk, aan 89 gr/km CO2. Alle motoren voldoen aan de Euro6-uitstootnormen. Fiat belooft ook verbeteringen voor remmen en ophanging.
De juiste data voor de lancering, en de prijzen heeft Fiat nog niet meegedeeld. Maar de prijs zal volgens ons niet veel wijzigen.