De huidige Fiat Panda is al meer dan 5 jaar oud. Zoals wel vaker bij kleine Fiats, verbergt hij zijn leeftijd bijzonder goed. Wanneer u denkt dat hij maar een tweederangsrol speelt naast de 500, vergeet het maar: de Panda is de bestverkochte in zijn klasse. In 2016 verkocht Fiat er 190.000 stuks van, waarmee hij 5.000 exemplaren beter deed dan de 500. Wat men een discrete, maar gunstige carrière zou noemen.
City Cross en Wild
Het recept is eenvoudig: de City Cross neemt de uiterlijke kenmerken van de Panda Cross (tenminste, ex-Cross) over: hogere bodemvrijheid, beschermstukken voor de carrosserie, bumperbescherming onderaan en een specifieke snoet met dubbele lichten omcirkeld door een grote zwarte plastic bescherming. Een knappe look, relax en pretentieloos. Het enige verschil: de City Cross doet het zonder vierwielaandrijving. Zijn motoren zijn ook anders. Fiat stelt hem voor met de goede ouwe 1.2 viercilinder met 69 pk, en met de 1.3 MultiJet diesel met 95 pk.
De ‘echte’ Panda 4x4 verandert van naam, zeg dus niet langer Panda Cross maar Panda Wild. Ahum. Ook hij krijgt de 1.3 diesel met 95 pk, maar bij de benzines krijgt hij de moderne 0.9 turbo tweecilinder met 85 pk.
Het vernieuwde Panda-gamma krijgt nieuwe lakkleuren, nieuwe stoffen, en een herwerkte boordplank rond de radio. Ze zijn nu al bij de dealers. De Panda start aan 9.290 euro, de Panda City Cross aan 12.590 euro en de Panda Wild aan 15.690 euro.