Gymkhana is ballet voor auto’s. De Amerikaan Ken Block raakte er wereldberoemd mee, vooral zijn optreden in TopGear opende ogen. De perfecte drifts rond obstakels – als we James May zo mogen noemen – en het fijne camerawerk waren een festijn voor ogen en oren.
Spectaculaire scènes
Block is intussen met zijn Gymkhana reeks aan aflevering 3 toe, en daarvoor trok hij naar het historische Monthléry circuit in Frankrijk. Het circuit vormde samen met Le Mans de bakermat van de Franse autosport, maar het spectaculaire betonnen ovaal raakte in verval. Een ideaal decor voor enkele spectaculaire scènes, vond Block.
Die bracht een lichtjes aangepaste Ford Fiesta mee voor het feestje. De Fiesta rolde gewoon van de band, maar ging van daar naar de Amerikaanse specialist Olsbergs Motorsport Evolution. Die produceerde een turbomotor die 850 pk kan leveren, maar beperkt wordt tot 650 pk ‘voor een betere handelbaarheid’. In nauwelijks 2 seconden staat de Fiesta aan 100. Hij wordt op vier wielen aangedreven. Om gewicht te besparen zijn flink wat stalen koetswerkpanelen vervangen door composietmateriaal.
De film is een lust voor elke autoliefhebber, tenzij je cardanproducent bent.