Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Ford Fiesta ST – Het kregelige ketje

Ford had met de vorige Fiesta ST al een toppertje vast. Die is nu nog wat verbeterd voor de nieuwe generatie. Hij verliest een cilinder, maar behoudt 200 pk als verkoopsargument.

Het was de intussen naar nummer 2 in de rangorde bij Ford opgeklommen Jim Farley die het ons vorig jaar nog had gezegd: de Fiesta ST is van het beste dat we hebben in Europa. Zo te zien zal de nieuwe nog beter worden.

Om te beginnen trekt Ford het vermogen standaard op naar 200 pk, en dat uit een 1.5 driecilinder turbobenzinemotor. Met 290 Nm tussen 1.600 en 4.000 opm beschikt hij over een enorm koppel voor zo’n kleine hatchback. Ford geeft een sprint naar 100 km/u op in 6,5 seconden en een topsnelheid van 232 km/u. Dankzij cilinderuitschakeling en de kleinere longinhoud stelt Ford dat het verbruik met 11 procent zakt tegenover de vorige Ford Fiesta ST200.

Raketstart

In de optielijsten kan je een ‘launch control’ selecteren die de best mogelijke start in de handgeschakelde Fiesta garandeert. Wie grip op prijs stelt, zal appreciëren dat Ford in de opties ook een mechanisch sperdifferentieel van Quaife integreert. Hij krijgt ook een sneller reagerend stuur. Het is wel nog even wachten op de prijs.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer