In de vorige Ford Fiesta ST200 paste Ford nog overboost op de viercilinder turbo toe, waarbij het vermogen gedurende enkele seconden op 215 pk kon pieken.
Even snel
Dat spelletje is nu voorbij. Ford wisselt de 1.6 turbobenzine viercilinder in voor een 1.5 turbobenzine driecilinder. Die haalt permanent 200 pk en 290 Nm, wat identieke waarden zijn aan de 1.6. Hij evenaart ook de sprint naar 100 km/u van de vorige ST200: 6,7 seconden.
Tweecilinder
Overboost hoort niet meer tot de mogelijkheden, maar Ford past nu zelfs het omgekeerde toe. Onder lage belasting sluit de motor een cilinder af, waardoor hij tijdelijk op twee cilinders werkt. In 14 milliseconden schakelt hij in of uit. De combinatie met directe inspuiting dringt zijn CO2-uitstoot terug naar 114 g/km.
Ford schuift drie rijprogramma’s naar voor: een normaal, een sportprogramma met scherper reagerend stuur en gaspedaal en meer lawaai. ‘Track’ tenslotte brengt nog een minimale elektronische rijhulp. Hij houdt er een elektronisch getunede koppelverdeling (torque vectoring) op na, waarbij het wiel aan de binnenkant van de bocht kan worden afgeremd indien er te veel slip optreedt. Op de prijs is het nog wachten, de Fiesta ST wordt samen met de andere nieuwe Fiesta’s gelanceerd begin 2018 en krijgt drie- en vijfdeursversies.