In zijn carrière van intussen 40 jaar heeft de Ford Fiesta zich opgewerkt tot de best verkopende stadswagen van Europa. De nieuwe Ford Fiesta belooft niet alleen ruimer te zijn, maar mikt ook op klanten die wat meer luxe en connectiviteit verlangen.
Meer Fiesta
Zeven centimeter is de Ford Fiesta langer geworden. In de breedte komt er 1,2 cm bij. Dat geeft zowel voor- als achteraan meer ruimte, terwijl een bredere kofferopening het laden moet vereenvoudigen. Ford behoudt zowel de drie- als vijfdeursvarianten. De afwerkingskwaliteit zou ook verbeterd moeten zijn, als we Ford mogen geloven.
Het merk stelt dat bijna 60 procent van zijn klanten voor een beter afgewerkte versie kiezen. Die zullen nu meer op hun wenken bediend worden, met niet alleen een Titanium-Fiesta, maar ook een Vignale-versie. Een basis-Trend blijft behouden, die is dan vast voor de verhuurbedrijven. Voor wie het wat sportiever wil, rijdt Ford de ST-Line voor. En tot slot is er de Active, een Fiesta cross-over. Zeg maar de Nissan Juke van Ford.
B&O
Op luxevlak voegt Ford voor het eerst een B&O-audiosysteem toe aan de optielijst. Het multimediasysteem SYNC is aan zijn derde generatie toe, en op veiligheidsvlak krijgt hij er voetgangersdetectie bij.
De motoren lijken perfect voor de huidige Europese markt, met onder andere een 1.0 turbobenzine driecilinder met 100pk, 120 pk en 140 pk en een 1.5 diesel met 120 pk. Ford stelt een CO2-uitstoot van 82 gr/km voorop voor de basisversies. Voor wie het goedkoop wil, is er ook een 1.1 atmosferische driecilinder benzine met 70 pk of 85 pk.
De prijzen zijn nog niet bekend.