Daarmee toont Ford vooral dat zijn ‘One Ford’-strategie voor de hele wereld werkt. Want naast de Focus op nummer 1 treffen we op nummer acht in de ranglijst de Ford Fiesta aan. Ook die wordt afhankelijk van het werelddeel waar hij verkocht wordt, slechts minimaal aangepast. Van de Fiesta mocht Ford in 2013 705.000 exemplaren verkopen.
Selecte club
Bij de Toyota Corolla is dat niet het geval. Die verschilt nogal van markt tot markt waarin hij wordt aangeboden. Een Japanse Corolla wijkt af van een Latijns-Amerikaanse Corolla. Toch is de Toyota Corolla sinds 2005 quasi onafgebroken de best verkochte auto ter wereld. Sinds 1974 is hij maar enkele keren van zijn troon gestoten. Zo was de Golf de bestverkochte in 1979 en in 2000 en in 1997 ging die eer naar de Opel Corsa. Nu treedt dus ook Ford toe tot het selecte clubje.
Top-10
Wanneer we de Europese merken bekijken, scoorden die in 2013 wel goed in de hitlijst. Zeker de Duitse merken. VW duikt het meest op in de lijst, met de Jetta (derde, bijna 906.000 stuks), de Golf (zevende, 720.500 auto’s) en de Polo (tiende, 686.000 exemplaren). Met de Focus en de Fiesta erbij, bestaat de helft van de toptien uit Europese merken. Alle andere zijn Aziatisch. De Toyota Corolla op twee, de Hyundai Elantra – i40 bij ons – op vier, de Chevrolet Cruze – meer een Koreaan dan een Amerikaan – op vijf, de Toyota Camry staat op zes en de Honda CR-V op negen. We zien nog geen Chinese merken opduiken in de toptien, maar dat is slechts een kwestie van tijd. De lijst is opgemaakt door LMC Automotive, voorheen een onderdeel van JD Power, dat zelf kwaliteitslijsten opstelt.