De nieuwe Ford Focus maakt nog in 2018 zijn debuut in Europa, in vijfdeursvorm en in break. Designdirecteur Amko Leenarts: “We wilden een product dat meer ‘value’ uitstraalt. Geen premium-auto, maar wel met meer klasse.”
Active
Ford brengt daarom een reeks uitvoeringen in stelling. Naast het verschil tussen vijfdeurs en break, zijn er de luxueuze Vignale, de sportieve ST-Line en de nieuwe Active, zeg maar de ‘Cross Country’ van Ford. “We hebben hoge verwachtingen voor Active”, stelt Leenarts. Ford heeft ook nog een vierdeurs-Focus klaar, maar die komt niet naar West-Europa. Voor het overige blijven de klassieke afwerkingen behouden (Trend, Active, Ambiente en Titanium).
De nieuwe Ford Focus behoudt grotendeels de afmetingen van zijn voorganger, maar de wielbasis groeide met 5,3 centimeter door de wielen meer naar de hoeken te verwijzen. In de Clipper (break) moet dat tot de grootste koffer in zijn klasse leiden (max. 1.650 liter), op de Skoda Octavia na.
Geen hybride
Ford kiest bij de lancering vooral voor technologie, maar niet voor hybride of elektrische aandrijvingen. Het motorpallet bestaat uit de klassieke 1.0 driecilinder turbobenzine (85 pk, 100 pk en 125 pk), de uitstekende 1.5 viercilinder turbobenzine (150 pk en 182 pk) en de 1.5 turbodiesel (95 pk en 120 pk). De 2.0 turbodiesel sluit het rijtje voorlopig af (150 pk). Wie voor een automaat kiest, zal voor de bediening voortaan een draaiknop vinden.
Bij de technologie halen we semi-autonoom rijden in fileverkeer aan (stop & go), automatisch parkeren, adaptieve cruise-control en automatische uitwijkmanoeuvres om stomme incidenten met een stilstaand voertuig voor je te vermijden. Het Sync3-multimediasysteem blijft behouden. Op nieuws over de Focus RS is het nog wachten.