Waar de Ford GT het best bewaarde geheim van Ford was, geldt het tegenovergestelde voor de Focus RS. Iedereen had het erover dat hij zou komen. Nu bevestigt Ford. In Genève in maart is hij voor het eerst in publiek te zien.
De Focus RS past in de rij van superkrachtige Fords ‚voor de gewone man’. Met 320 pk uit de 2.3 viercilinder Ecoboost motor, heeft de nieuwe Focus RS genoeg onder de kap om het Porsches en andere exotica lastig te maken aan het rode licht. Al maakt Ford de precieze prestaties nog niet bekend.
In tegenstelling tot de vorige Focus RS, krijgt deze wel vierwielaandrijving. Tot 70 procent van het koppel kan naar de achteras, terwijl elk achterwiel nog eens individueel motorkoppel kan krijgen, zelfs tot het volledig beschikbare. Onderstuur is een vies woord, volgens Ford en Ken Block. De nadruk ligt op scherp insturen en 4x4-drifts. Dat klinkt ons als muziek in de oren, vooral omdat de vorige RS zelfs zonder vierwielaandrijving vlot kon dansen.
30ste RS
‚De ultieme Focus’ is de dertigste RS in de rij. Hij maakt deel uit van een programma dat tussen nu en 2020 12 snelle Fords op de markt moet brengen. Ford is als enige Amerikaanse merk op eigen kracht uit de crisis van de afgelopen jaren gekomen, maar recent kwam de winst van het merk onder druk te staan. Fords antwoord daarop maakt ons zeer blij: betere en leukere Fords voor de toekomst. Laat maar komen.