Ford deelt traditioneel 2 sportieve varianten in het Focus-gamma in: de ST, en een trapje hoger dan de RS. Nu maken we voor het eerst kennis met de ST, en die doet al behoorlijk watertanden.
4 in plaats van 5
De 2.5 vijfcilinder uit de vorige ST is vervangen door een 2.0 viercilinder turbo. Maar die doet met 250 pk/360 Nm beter dan zijn voorganger. Bovendien is hij volgens Ford 20% zuiniger, al zijn er nog geen concrete cijfers.
Evenmin geeft Ford al concrete prestatiegegevens vrij, maar dat het goed vooruit zal gaan, spreekt voor zich. De fanfare van de viercilinder belooft even indrukwekkend te klinken als de harmonie van de vijfcilinder. En om het vermogen vlot langs de voorwielen te krijgen, werkte Fords RS-departement zowel aan de stuurinrichting als aan het ESP en aan de elektronica om koppelreacties in te dijken.
3 afwerkingen
De ST draagt een iets sportievere bodykit, met rondere bumpers en discreet geplaatste logo’s. Hij ligt 1 cm dichter tegen de weg aan en beschikt over unieke aluminium 18-duims velgen. Binnen zorgen Recarostoelen voor de sportieve tint. Ford voorziet in 3 uitrustingsniveaus: ST1, ST2 en ST3. Het is voor het eerst dat naast het vijfdeursmodel ook een break (Clipper) beschikbaar zal zijn met het ST-logo.
Beide debuteren in 2012 in de showroom.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Ford
Klik hier en zoek uw occasie Ford Focus ST tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Ford Focus ST, en een selectie van tweedehandse