Toen Ford in 1966 eindelijk voor het eerst wist te winnen met de GT40, was dat voor het algemeen klassement. Nu keert Ford terug in de LM GTE Pro-klasse, om het op te nemen tegen de Corvettes, de Aston Martins en de Porsche 911. Niet tegen de Audi’s, Toyota en Porsche prototypes dus.
Ganassi
Maar het doel is weldegelijk de overwinning. Ford schakelt Chip Ganassi – bekend van Indycar en Nascar – in om de auto’s te laten rijden. Hij wil samen met Felix Sabates vier auto’s in Le Mans inzetten. Naast Le Mans staat ook het FIA WEC op het programma, wat de GT in principe naar Spa brengt voor de 1.000 kilometer race. Ook in de VS is een raceprogramma gepland. Zo zal de Ford GT voor het eerst in actie te zien zijn tijdens de 24 uur van Daytona.
Trofeeënkast
Ford gaat de strijd aan met de 3.5 Ecoboost V6, in tegenstelling tot de V8 van Corvette. Maar de motor is al flink ontwikkeld, want hij wordt ook gebruikt in het Amerikaanse sportwagenkampioenschap, waar hij verschillende proto’s aandrijft. Je kan er dus donder op zeggen dat Ford klaar zal zijn om meteen voorin mee te strijden. Le Mans 66 was de eerste van vier overwinningen op een rij met de GT40. Ze kunnen alvast beginnen te dromen, en op zoek gaan naar de sleutel van de trofeeënkast. Die heeft recent magere jaren beleefd.