Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Ford GT40 op veiling RM Sotheby’s – Koop een Le Mans-legende

In 1966 won Ford voor het eerst de 24 uren van Le Mans met de GT40. Ford legde beslag op het volledige podium. Eind augustus komt de Ford GT40 die toen derde werd te koop op de veiling van RM Sotheby’s in Monterey (VS).

Auto’s als deze komen niet vaak te koop. Deze GT40 met startnummer 5 maakt deel uit van de autosportgeschiedenis. In 1966 had Ford eindelijk zijn wraak beet op Ferrari. Na de mislukte overname van Ferrari besloot Henry Ford II Enzo Ferrari te pakken waar het pijn deed: op het circuit. Maar die oefening liep niet meteen van een leien dakje. In 1964 moeten de GT40’s opgeven en wint Ferrari, in 1965 is de strijd tussen Ford en Ferrari zo hevig dat ze elkaar in de vernieling rijden… en wint een privé-Ferrari.

1-2-3

Ford lost het op zijn manier op: meer auto’s, en meer pk. In de Ford GT40 MKII groeit de V8 tot 7 liter. 1966 is dan eindelijk het jaar waarin Ford raak schiet. Nadat Ford Ferrari op de knieën heeft gekregen, bollen de GT40’s in formatie naar de finish. Het hele podium is voor Ford, met deze Holman & Moody Racing nummer 5 op de derde plaats. Jawel, de auto achteraan op de iconische finishfoto. Hij werd bestuurd door Ronnie Bucknum en Dick Hutcherson.

Automatische versnellingsbak

Chassis P/1016 heeft nog meer bijzonderheden. Voor Le Mans was hij in 1965 afgevaardigd naar de 24 Uren van Daytona met een experimentele automatische versnellingsbak. Hij moest opgeven toen de bak het begaf. In Le Mans reed hij met gewone versnellingsbak. Ook in 1967 racete hij nog, om vervolgens in privé-collecties te verdwijnen. Zijn huidige Zwitserse eigenaar liet de opvallende gouden en ‘day-glo’ GT40 nog geregeld uit, onder meer tijdens Le Mans Classic. De auto is gerestaureerd.

14 miljoen euro

Racegeschiedenis als dit passeert slechts hoogst zelden op een veiling. RM Sotheby’s verwacht dan ook dat deze GT40 9 tot 14 miljoen euro zal opbrengen… wat nog steeds heel wat minder is dan de meest beroemde race-Ferrari’s halen op veilingen. Een blauwe ovaal is ook zoveel jaren na datum blijkbaar nog steeds niet hetzelfde als een steigerend paard.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer