Deze, dat is de Ford Shelby GT350 Mustang. Hij brengt hulde aan de GT350 die Carroll Shelby in 1965 ontwierp en waardoor de Mustang op de Amerikaanse circuits plots de evenknie werd van de Corvettes en Ferrari’s.
Meer dan 500 pk
De GT350 ziet passend het daglicht op het Salon van Los Angeles. De eer van machtigste Mustang gaat helaas aan hem voorbij. Zijn 5.2 V8 mag dan wel de achterwielen martelen met ‚meer dan 500 pk’ via een manuele zesbak en een mechanisch sperdifferentieel, de GT500 komt aan 660 pk. Maar de GT350 wil meer zijn dan een simpele drag racer.
Eerst en vooral heeft hij niet zomaar een V8, maar een motor waarvan de opbouw doet denken aan de motoren die ze in Maranello bouwen. Het gevolg: hij draait aan een hoger toerental en levert zijn kracht bruter dan de klassieke, luie Amerikaanse V8. Het zwaartepunt ligt bovendien lager, wat hem helpt in het bochtenwerk. Dit is ook de eerste Mustang die over een gestuurde ophanging kan beschikken, en over remschijven die vooraan een diameter bereiken van bijna 40 centimeter. Zes zuigers in Brembozadels bijten zich daarin vast. Ford heeft hem ook nog eens naar de Nürburgring gestuurd voor extra fijntuning. Ford meent het dus serieus met deze Shelby GT350. Dat mag ook wel, de naam was niet meer gebruikt sinds 1970. Maar kijk dus vooral niet verbaasd wanneer uw Italiaanse volbloed deze Amerikaanse pony niet van zich afgeschud krijgt.