De reden van de sluiting van de fabriek in Genk is dat ook Ford met een gigantische overcapaciteit kampt, net als de andere autoconstructeurs. Dat is te wijten aan de sterk afgenomen vraag de jongste tijd. Wereldwijd worden er ongeveer 1 miljoen minder auto’s verkocht dan een jaar geleden als gevolg van de aanslepende economische crisis. Bij Ford Europa staat men dan ook onder grote druk om de verliezen te beperken, en de voor de hand liggende maatregel is fabrieken te sluiten die niet op volle toeren draaien en dus niet rendabel zijn.
Mondeo naar Spanje
Nochtans leek de toekomst van Ford Genk opnieuw verzekerd toen de fabriek de productie van de nieuwe Mondeo kreeg toegewezen, die in 2013 van start zou gaan. Dit plan is intussen gewijzigd, aangezien dit model uiteindelijk in Valencia en niet in Limburg zal worden geassembleerd. Ook de productie van de S-Max en Galaxy verhuist mee naar Spanje. Exit Genk…
Een verrassing is dit scenario niet helemaal. Het marktsegment van ruime berlines, waartoe de Mondeo behoort, staat sterk onder druk en kent al enige tijd een grote terugval. De vooropgestelde productieaantallen voor Ford Genk zouden nooit gehaald kunnen worden, en dat heeft natuurlijk een nefaste invloed op de rendabiliteit van de fabriek, die op minstens 85% van zijn maximumcapaciteit moet draaien om leefbaar te blijven. Ford Genk heeft nochtans een sterke reputatie op het vlak van kwaliteit en efficiëntie, maar de loonkost ligt in België natuurlijk zeer hoog. Na Renault en Opel trekt nu dus ook Ford zich terug uit België, dat steeds minder interessant wordt voor de autoproducenten.