De nieuwe Honda Civic neemt de pose over van de Insight, Honda’s eerdere poging om een concurrent voor de Toyota Prius in huis te hebben.
10 cm meer plaats achteraan
Hij krijgt diens uitgerekte vijfdeursvorm, met een lange kofferklep. Volgens Honda heeft hij een sportief silhouet, maar dat willen we eerst graag eens in het echt verifiëren. Aan zijn kwaliteiten als familiewagen twijfelen we daarentegen niet. Honda wil dat de Civic de grootste binnenruimte in zijn klasse heeft. In de breedte komt er 3 cm bij, de passagiers beschikken over een halve cm meer ruimte voor de knieën en 9,5 cm meer plaats voor de benen. De koffer is 478 liter groot, wat identiek is aan de vorige generatie Civic. Het volume met de achterbank plat is nog niet bekend.
Top in veiligheid
Uiterlijk mag de nieuwe Honda Civic dan wel wat van het avant-garde design van het vorige model hebben afgeschud, de binnenkant blijft hi-tech ademen. Zo krijgt hij een 7-duims kleuren aanraakscherm voor de multimediafuncties. Maar Honda maakt pas echt indruk met de veiligheidsuitrusting, waarbij actieve botsingwaarschuwing, een rijvaksensor met stuurcorrectie, radargestuurde cruise control en verkeersbordherkenning. Waarbij die laatste zelfs de gekozen snelheid van de cruise control kan afstemmen op de verkeersborden.
Nieuwe benzinemotoren
Ook de nieuwe benzinemotoren ogen indrukwekkend, met VTEC- en turbotechnologie. De 1.0 driecilinder heeft al 200 Nm beschikbaar vanaf 2.250 opm en 129 pk bij 5.500 opm. De 1.5 viercilinder komt zelfs aan 182 pk en 240 Nm. Over het lot van de 1.6 diesel hebben we voorlopig geen nieuws, we wachten nog op een reactie van Honda hierover.
Meer details volgen bij zijn onthulling op het Autosalon van Parijs.