Honda is nochtans een pionier op het vlak van hybrides. Met de Insight uit 1999 was Honda er als één van de eersten bij, nauwelijks twee jaar na de eerste Toyota Prius. In de Verenigde Staten heeft het merk een redelijk gestoffeerd hybride aanbod zelfs, alleen in Europa bleef Honda achter. Tot nu blijkbaar, zo lijkt toch de boodschap te zijn van de CR-V concept die we in Frankfurt te zien krijgen. Hij zou dicht aanleunen bij de nieuwe generatie CR-V die Honda in 2018 in Europa gelanceerd is.
Drie motoren
Het hybride systeem van de nieuwe Honda CR-V bestaat niet uit twee motoren, maar uit drie stuks. Naast de 2.0 viercilinder benzine krijgt hij nog twee elektrische motoren. Daarvan komt er slechts één in actie om de wielen aan te drijven. Hij zal volledig elektrisch kunnen rijden. In de hybride modus neemt de tweede motor het over. Die heeft ook een generatorfunctie en hij wordt gevoed via de benzinemotor die zo de batterijen bijlaadt.
Het gaat hier om achterwielaandrijving, die dus bovenop de klassieke aandrijving via de benzinemotor komt. Een traploze CVT-automaat regelt de volledige aandrijving.
Zonder diesel
Honda geeft nog mee dat de volgende generatie CR-V nog slechts één andere motorkeuze krijgt, een 1.5 i-VTEC turbobenzine. Dat is alles. Daarmee maakt Honda ook duidelijk dat het de dieselmotor de rug toekeert, net als Lexus. De hybride neemt diens taak over. Nu nog afwachten tot 2018 wat het geeft in de praktijk.