Elektrische auto’s kennen we nu vooral als peperdure SUV’s of luxe-limousines. Maar Honda maakt werk van de democratisering… op de prijs na. We mogen de prijs van deze kleine EV nog niet kennen, dus te vrezen valt dat die redelijk hoog zal zijn. In eerste instantie maakt dat voor Honda ook niet zoveel uit. Eind 2019 start de productie. Honda plant in het eerste volledige jaar 15.000 stuks te maken, waarvan 5.000 voor Japan en 10.000 voor Europa. In Europa zou Honda al 15.000 geïnteresseerde klanten hebben. Dan is de prijs niet meer zo’n belangrijk punt.
Modern interieur met klassieke toetsen
De concept die Honda op het Autosalon van Genève laat zien, is voor 98 procent wat we in productie mogen verwachten. Ook de camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels zullen we in het definitieve model terugzien. Maar met dit design is de Honda EV alvast om van te smullen. Hij belooft de nieuwe hippe stadsvogel te worden. Ook dit interieur met zijn vele schermen zou dicht bij het productiemodel staan.
Eén keer ‘tanken’ per week
Bij Honda horen we dat de EV zelfs bij slecht weer een autonomie van 200 à 250 kilometer moet garanderen. “De meeste mensen doen met dit type verplaatsingen van ongeveer 30 kilometer per dag. Dit moet hen in staat stellen om slechts om de drie à vijf dagen te moeten herladen met de EV. In 30 minuten moet hij 80 procent van zijn capaciteit hebben bijgetankt. De motor drijft de achterwielen aan.
Honda liet overigens in Genève nog optekenen dat het tegen 2025 alleen nog maar geëlektrificeerde auto’s zal aanbieden in Europa, hybrides, stekkerhybrides en elektrische voertuigen dus. Deze zomer kunnen de eerste bestellingen voor de Honda EV worden geplaatst.