De HR-V deelt zijn onderstel met de Honda Jazz, inclusief de handige achterbank waarvan ook de zitbank wegklapt. Hierdoor ontstaat achteraan laadruimte die je van bodem tot dak kan benutten. Maximaal heeft hij 1.026 liter bagageruimte ter beschikking, in gewone configuratie is de koffer van de Honda HR-V 453 liter groot.
Het design haalde zijn inspiratie bij de grotere CR-V. Binnen vind je chroomelementen, en een brede middentunnel die passagier en chauffeur van elkaar scheidt. Vanaf het afwerkingsniveau Sport krijg je bij het zevenduims aanraakscherm ook een infotainmentsysteem op basis van Androidbesturing. Je kan er een smartphone in integreren. De noodremassistent in stadsverkeer komt standaard. Vanaf het Comfortniveau krijg je standaard een rijvakassistent en verkeersbordherkenning.
Motoren
De HR-V krijgt in Europa een nieuwe 1.5 benzinemotor met 130 pk of de 1.6 diesel met 120 pk, die Honda reeds gebruikt in de Civic. In beide gevallen vind je een manuele zesbak aan de transmissietunnel. De benzine kan wel een continu variabele versnellingsbak krijgen. Honda biedt in Japan al hybride en vierwielaandrijving aan, maar voor Europa is dat vooralsnog niet gepland.
De prijzen zijn nog niet bekend, maar zouden onder 20.000 euro moeten blijven. De HR-V bestaat al sinds 2013 als Vezel in Japan.