Nee, een verrassing is de nieuwe Honda NSX niet. Honda laat al enkele jaren uitschijnen dat hij op komst is, terwijl we al vaak mochten dromen van de nieuwe NSX in de vorm van concept cars.
Uiteindelijk is Honda de vorm van de concept trouw gebleven. Hij valt met 4,47 meter iets langer uit dan de concept car, en blijft zelfs behoorlijk trouw aan de lengte van de NSX uit 2005. Wel is hij met een toename van 5,1 cm breder geworden (1,94 meter) en is de wielbasis met 11 cm gegroeid tot 2,63 meter.
Nodig, want tussen de wielen is er alleen al mechanisch heel wat bijgekomen. Waar de vorige NSX tevreden moest zijn met alleen maar een 3.0 V6. Ook nu komt een V6 - maar dan een 3.5 - tussen de wielen postvatten, maar dan wel eentje die turbokracht in steun kan roepen. Honda maakt daarnaast nog gewag van drie elektrische motoren. Het vermogen blijft nog geheim, maar voorlopig gaat iedereen uit van minstens 550 pk.
9 versnellingen en 4WD
Zoveel vermogen, zoveel motoren, dan hoeft het niet te verbazen dat Honda naar vierwielaandrijving grijpt. Geregeld via een complex sturingssysteem, want zowat elk wiel beschikt over zijn eigen elektrische motor. Je krijgt bovendien 9 versnellingen om mee te spelen. Van zodra je hoort dat de nieuwe NSX carbon gebruikt voor het onderstel, dan weet je ook dat de prijs hoog zal zijn. Honda zal hem in Ohio bouwen, waar hij vervolgens wordt uitgevoerd. Met Acura-badge voor de VS, als een Honda voor de rest van de wereld.