Vier jaar al krijgen we van Honda plaagstoten over de nieuwe NSX. Dat is ontzettend lang. Zo lang al dat, terwijl we vandaag pas voor het eerst kennismaken met de technische kenmerken van de NSX, zijn uiterlijk al bijna vertrouwd lijkt. Durven we het zeggen, zelfs al wat gedateerd lijkt? Maar goed, we zijn nog steeds zeer benieuwd naar wat de NSX te bieden heeft.
573 pk en 645 Nm
Voila, dit is het belangrijkste cijfer. De nieuwe NSX koketteert met 573 pk. De maximale trekkracht bedraagt 645 Nm. Kracht die via een hybride systeem wordt aangeleverd. Het leeuwendeel is weggelegd voor een 3.5 V6 biturbo benzine. Die zal reeds op een testbank worden ingereden, zodat de klanten meteen voluit mogen gaan na de levering. Daarnaast krijgt de NSX nog drie elektrische motoren. De eerste vind je tussen de benzinemotor en de negentraps dubbelekoppelingsbak. Hij heeft drie missies: de auto vooruitduwen, helpen bij het remmen en de versnellingswissels helpen vlotten. In elk voorwiel steekt ook een elektrische motor. Die moeten de Honda NSX een wegligging geven alsof hij op rails rijdt. Ze kunnen een heel precies gedeelte van het motorkoppel aan het wiel geven, en zelfs negatief gaan, om de perfecte rijlijn aan te houden. Herschrijft Honda de wetten van de fysica?
Niet aan de stekker
Alle elektrische motoren halen hun energie uit lithium-ion batterijen, maar Honda heeft het voorlopig niet over een plug-in concept. Zelfs of hij puur elektrisch kan rijden, is niet duidelijk. Wel is het klaar dat het elektrisch vermogen ten dienste staat van de prestaties en de wegligging.
Ondanks zijn onderstel en chassiselementen in aluminium, ondanks zijn magnetische veerpoten, ondanks de glasvezel, weegt de Honda NSX toch nog 1.700 kilogram op de weegschaal. Dat is toch aardig wat. Maar hij zou toch genoeg hebben aan net meer dan 3 seconden om 100 te halen. Een topsnelheid van 315 km/u is heel respectabel. Met een 42/58 gewichtsverdeling, lijken mooie drifts geheel in zijn aard te liggen. Om de NSX te stoppen, vroeg Honda bij Brembo om dikke schijven en zes zuigers in de remzadels. Carbon remmen zijn een optie.
Gokken naar de prijs
De prijzen zijn nog niet bekend voor de Europese markt. Maar in de VS – waar de NSX al in de lente debuteert, speculeert men dat hij 177.000 dollar zou kosten. Omgerekend is dat ongeveer 160.000 euro. Het heeft er nu al alle schijn van dat weg van het F1-circuit Honda zonder blozen zijn NSX zal mogen parkeren naast een McLaren 570S. Na een eerste generatie NSX die naast Ferrari mocht staan, zijn ook nu de lovende vergelijkingen al dichtbij.