We brengen het u nog graag even in herinnering: kleine auto’s zijn fiscaal voordeliger in Japan, en dus hebben de Japanse merken een pak ‚kei cars’ van minder dan 3,50 meter in hun gamma op de thuismarkt. De diversiteit is er groot. Naast handige stadsrakkers en mini-monovolumes, zijn er ook geweldige pocket sportwagens, zoals deze.
660 cc
Zoals de wetgeving bepaalt, krijgt ook deze Honda een 660 CC driecilinder turboblok, met de beroemde 63 pk. Maar dan wel centraal geplaatst. Het gewicht bedraagt slechts 850 kilogram dankzij een volledig aluminium structuur. We vertrouwen er op dat Honda nog wel weet hoe het een motor moet maken die pas bij een stratosferisch toerental stopt. Geen snelwegracer dus, maar op een kort, bochtig parcours moet hij geweldig zijn. Of om van rotonde naar rotonde te sjezen bijvoorbeeld.
Het nadeel, als je het zo kan noemen, is dat wij naar Japan zullen moeten indien we hem willen testen. Honda biedt hem uitsluitend daar aan, voor de prijs van 1,98 miljoen yen, of 15.000 euro. Nochtans, in Europa is downsizing de orde van de dag, de benzine is duur en onze fiscaliteit is eveneens gunstig voor dit soort auto’s. Volgens ons is de Honda S660 perfect om dit soort Japanse auto’s ook in Europa aanzien te geven. Is Honda te bang door het falen van de Smart Roadster - te vroeg op de markt gekomen?
Misschien moet u ons voorbeeld maar volgen en luidkeels - of per brief - bij Honda België eisen dat ze ons deze auto brengen. Yes we can!