De Zuid-Koreaanse groep legt momenteel de laatste hand aan zonnepanelen die op het dak zullen kunnen worden geplaatst, en ook op de motorkap. Ze kunnen niet voldoende energie opwekken om de auto uit eigen kracht voort te bewegen, maar kunnen wel een nieuwe stap in de elektrische mobiliteit betekenen.
Eerst verbrandingsmotoren en hybride
De zonnepanelen moeten vooral de batterijen bijgeladen houden. Alle batterijen, van klassieke auto’s maar ook van hybrides in het begin. En hopelijk ook van elektrische voertuigen in een niet zo verre toekomst.
Vanaf volgend jaar kunnen Hyundai’s en Kia’s dus uitgerust worden met verschillende types pannelen. Auto’s met klassieke verbrandingsmotor kunnen transparante zonnepanelen krijgen die op een panoramisch glazen dak kunnen worden bevestigd. Ze moeten de gewone autobatterij bijladen, of de elektriciteit van een of ander comfortitem voor hun rekening nemen om zo de motor te ontlasten en dus het verbruik en de uitstoot naar beneden te brengen. Volgens Hyundai is dit een bijkomende stap om de steeds strengere uitstootnormen te halen, zonder nog meer in dure mechanische ontwikkelingen te moeten investeren.
De zonnepanelen voor hybrides en plug-in hybrides verschillen, en hier wordt het verhaal pas echt interessant. Hyundai stelt dat bij goed weer (volle zon in de zomer) de panelen tot 60 procent van de capaciteit van de batterij kunnen vangen, en zo dus het rijbereik vergroten. Zelfs wanneer het weer niet ideaal is, kunnen ze tot 30 procent van de vereiste energie bijladen. Ook niet te versmaden.
Wanneer we dit lezen, dan denken we vooral dat het bij volledig elektrische voertuigen pas echt zijn nut zou aantonen. Dat lijkt er ook aan te komen, maar deze panelen zijn nog in testfase.