Waar een elektrische auto louter op de kracht van zijn batterij rijdt, tot die leeg is, zorgt de waterstofcel continu voor elektriciteit. Waardoor het rijbereik flink hoger ligt. Waar de Hyundai ix35 met brandstofcel al zo’n 600 kilometer ver kwam, drijft de nieuwe dat op naar goed 800 kilometer.
Hyundai maakte zijn nieuwe brandstofcel – de vierde generatie al – efficiënter en beter: ze kan nu ook bij temperaturen tot -30 graden gestart worden.
Weinig details
Waar de ix35 met brandstofcel moderne technologie in een vertrouwd jasje opdiste, gaat Hyundai nu de futuristische toer op. We hebben nog geen idee over zijn afmetingen, meer details volgen pas bij zijn wereldpremière in januari. Dit is de concept car die ‘bijna klaar is’ volgens Hyundai, dat deze auto in Seoul liet zien.
Of deze Fuell Cell SUV betaalbaarder wordt, is evenmin duidelijk. Tot nu kon de ix35 met brandstofcel alleen geleased worden. Hij maakt deel uit van een vloot van 31 ‘ecologische’ modellen die Kia en Hyundai tussen nu en 2020 willen commercialiseren.