Thierry Neuville die de Deutschlandrally wint, het is onwaarschijnlijk. Niet zozeer omdat hij nog maar de tweede Belg is sinds François Duval in 2005 die een WRC-rally wint. Maar vooral omdat het een half mirakel vergde om Neuville aan de start te krijgen.
Tijdens de shakedown, een korte proef waar de rijders een laatste keer hun auto kunnen testen voor de rally start, liep het compleet fout. Neuville vergaloppeerde zich en sloeg met zijn Hyundai i20 aan het druivenplukken. Negen keer ging de i20 WRC over de kop, waarbij Neuville zich gelukkig mocht prijzen dat er geen betonpalen op zijn route stonden. Dat leek ook het aanvoelen van Neuville en co-rijder Gilsoul zelf te zijn, want de ‚fck’ was niet uit de lucht. Misschien dat Hyundai er een beperkte serie i20 ‚fck’ aan kan overhouden, want de auto heeft zijn sterkte bewezen.
Achttien uur sleutelen later hadden de mecaniciens alle koetswerkpanelen vervangen, inclusief het dak. Neuville kon toch aan de start komen, en je moet het hem nageven: de crash bleef niet in zijn hoofd spelen. De Belg zette een mooie wedstrijd neer, en kon zondag oogsten toen het de beurt was aan de concurrentie om zich te missen. De Deutschlandrally in de Moezelstreek bleek eens te meer een aartsmoeilijke wedstrijd om overeind te blijven, maar Neuville slaagde er meesterlijk in zijn kalmte te bewaren. Bovendien schonk Dani Sordo het merk de dubbel.
Moeilijke dagen
Daarmee kan Hyundai in zijn eerste echte comebackjaar op het hoogste niveau al meteen met een knappe overwinning pronken. ‚Het was een ontzettend knappe prestatie van het team om de auto opnieuw klaar te krijgen na mijn rol donderdag. Het waren drie moeilijke dagen, maar we konden de druk steeds op de ketel houden’, zegt Neuville. De Belg staat intussen vijfde in de WK-ranking, achter Sebastien Ogier met de VW Polo.