We zijn inmiddels bij de derde generatie aanbeland van de Hyundai i30. Die oogt opnieuw bijzonder clean en nuchter. Voor franjes is geen plaats.
Rijhulpen
Wel is hij 3 centimeter langer geworden, 4,34 meter in totaal. Door nieuw staal te gebruiken kon Hyundai het gewicht lichtjes (-4,1 kilogram) terwijl het koetswerk wint aan rigiditeit. Zes airbags krijgt de nieuwe i10 standaard mee, met alleen nog een knie-airbag op de optielijst. Bovendien krijgt hij een rist aan veiligheidshulpen: dodehoeksensor, rijvaksensor, radargestuurde cruise control, verkeersbordherkenning en een sensor die bij het achteruitrijden waarschuwt voor dwarsend verkeer.
Die hi-tech indruk trekt Hyundai ook naar het interieur door van de i30. Standaard krijg je een lcd-aanraakscherm van 5 duim groot mee, met ingebouwde parkeercamera. Optioneel kan je kiezen voor een groter multimediascherm. Apple Car Play en Android Auto zijn geïntegreerd. Draadloos laden kan met smartphones die voldoen aan de Qi-norm. De navigatie komt met een abonnement van 7 jaar op de TomTom Live diensten. De waarborg bedraagt opnieuw 5 jaar.
Nieuwe 1.4 turbo
Bij de motoren schuift Hyundai drie versies van zijn 1.6 turbodiesel naar voor, met 95 pk, met 110 pk en met 136 pk. Een CO2-cijfer is er nog niet. Bij de benzines rekent Hyundai op een 1.0 driecilinder turbo met 120 pk en op een nieuwe 1.4 turbo met 140 pk. De klassieke 1.4 met 100 pk blijft ook behouden.
Op prijzen en lanceringsdata is het nog wachten.