Met een lengte van 4,74 meter is de i40 berline nog geen 3 cm korter dan de Passat. Maar met 2,77 meter beschikt hij over een 6 cm langere wielbasis, wat meer binnenruimte zou moeten betekenen. Volgens Hyundai is de i40 de beste in zijn segment wat hoofd- en beenruimte betreft, al willen we dat eerst graag zelf in de praktijk bevestigd zien. Met 503 liter beschikt hij bovendien over een ruime koffer. ## Moderne motoren De i40 krijgt een modern motorenpallet. Het dieselmodel wordt cruciaal voor de fleetmarkt. Hyundai legt zijn nieuwe EuroV 1.7 common rail turbodiesel in de i40, in 2 vermogenversies: 115 pk/260 Nm en 136 pk/325 Nm. Met Hyundai’s Blue Drive ecomaatregelen (start/stop, lagerolweerstand banden en slim alternatormanagement) is de 117 pk-versie goed voor een officieel gemiddeld verbruik van 4,3 l/100 km (CO2: 113 gr/km). In de 136 pk wordt dat 119 gr/km.
Voor zijn benzinemotoren opteert Hyundai wel voor directe inspuiting, maar vreemd genoeg niet voor turbo’s. Dat bezorgt de 1.6 (135 pk/164 Nm, 140 gr/km) en de 2.0 (177 pk/208 Nm, 156 gr/km) GDI niet bepaald de beste kaarten in een snel wijzigend landschap.
5 jaar waarborg
Dit najaar wordt hij in Europa gelanceerd, op prijzen moeten we nog wat wachten. Wel krijgt de i40 Hyundais ‘triple 5’-plan: 5 jaar waarborg, 5 jaar pechverhelping en 5 jaar onderhoudschecks.