Hyundai heeft net de eerste details vrijgegeven van de Ioniq, wat de Prius moet worden van de Zuid-Koreaanse constructeur.
Alleen over de hybride heeft Hyundai al technische details gelost. Die krijgt een 1.6 benzinemotor met 105 pk en een 47 pk sterke elektrische motor. Samen kunnen ze 152 pk ontwikkelen. Omdat Hyundai alle inspanningen levert via aluminium constructie en lichter staal, moet het gewicht van de Ioniq zo laag mogelijk houden. Bovendien heeft Hyundai de batterijen laag en voor de achterwielen ingebouwd, wat de Ioniq een laag zwaartepunt moet geven. Hyundai belooft alvast een goede rijdynamiek.
4,4 l/100 km?
Hoe ver de Ioniq op batterijkracht rijdt, komen we pas volgende week te weten bij zijn voorstelling. Maar er circuleert wel al een verbruikscijfer gebaseerd op de (meer realistisch gemeten) Amerikaanse normen: 4,4 l/100 km. Hyundai opteert voor lithium-ion-polymeer batterijen, zoals die ook in de elektrische Kia Soul worden gebruikt. De laadtijden zijn korter, maar de batterijen zijn gevoeliger aan het type lader.
De hybride en de volledig elektrische Hyundai Ioniq moeten tegen de zomer al geïntroduceerd worden, de plug-in hybride volgt later.
Veelbelovend, we kijken al uit naar meer details volgende week.