Bovendien gaat het niet alleen om Hyundai, ook Kia geeft de Zuid-Koreaanse groep steeds meer gewicht wanneer het op elektrisch rijden aankomt. Kia heeft zo al de Soul EV, de Niro en Optima SW. Die laatste twee hebben zowel hybride als plug-in hybride variaties. Maar we zijn hier dus eigenlijk om te praten over Hyundai.
Twee versies
Dit keer gaat het weldegelijk om een volledig elektrisch aangedreven variant van de Kona en dus geen hybride. En eigenlijk gaat het om twee elektrische Kona’s, want Hyundai laat de keuze uit twee vermogensversies met verschillend rijbereik.
De elektrische basis-Kona beschikt over een motor die 136 pk levert en zijn vermogen onttrekt aan 39,2 kWh-batterijen. Die moeten de Kona een theoretisch rijbereik geven van 300 kilometer, getest volgens de meer realistische WLTP-cyclus. De tweede versie tekent voor 204 pk en beschikt over 64 kWh-batterijen. Zijn rijbereik stijgt naar 470 kilometer, nog steeds volgens de WLTP-cyclus. De kleine batterijen zijn in 6 uur en 10 minuten voor 80 procent volgeladen aan een gewone 220 Volt-stekker. Hetzelfde met het grote batterijpack duurt 9 uur en 40 minuten. Aan een snellaadpaal volstaat in beide gevallen een tankbeurt van 55 minuten.
De batterijen nemen niet te veel plaats in de auto in, want de koffer heeft nog een volume van 332 liter voor bagage. In een gewone Kona is dat 361 liter.
De elektrische Kona wordt volgende zomer gelanceerd, de prijzen zijn nog niet bekend.