De Porsche van 20.000 euro
Dit is de Porsche 984, een project dat in 1984 ontstond na een opdracht voor Seat. Porsche ging na of het een kleine sportwagen voor ongeveer 20.000 euro kon maken. Daarbij lag de nadruk op aerodynamische vormen om de luchtweerstand te verminderen, en op een laag gewicht. De Porsche 984 woog slechts 880 kilogram. Een viercilinder boxermotor – ja, toen al – zorgde voor 135 pk.
In 1987 brak in de Verenigde Staten een financiële crisis uit, en belandde het project op de plank. Opvallend, maar wie goed kijkt ziet wel enkele trekjes van de latere Boxster in de 984.
Een open Cayenne
In 2003 onderzocht Porsche of er rek zat op de Cayenne, eigenlijk de auto die het sportwagenmerk gered heeft. De Cayenne, toch al niet moeders mooiste, kreeg een opvallende behandeling waarbij het dak plaatsmaakt voor een targa-optie. Van de vier deuren blijven er slechts twee over. Meer dan een studie is dit nooit geworden, waarbij zelfs beide kanten van de auto verschillend zijn om andere designmogelijkheden te onderzoeken. We weten het eigenlijk niet zo goed: is dit een echt coole Cayenne, of meer een echte Quasimodo die terecht in de kelder moet blijven?
Twee is te veel
In 1987 vond Porsche dat twee aan boord van een 911 te veel was. Voor de ultieme egoïst werd deze Porsche 911 Carrera 3.2 Speedster ‘single-seater’ bedacht. Zonder voorruit, met alleen puur rijplezier in gedachten, zoals dat ook met eerste generatie 356 Speedster het geval was. Een project dat later zou leiden tot de tweezits Speedster van deze 911-generatie, inmiddels een icoon op zichzelf.