Na de F-Type is het dus de beurt aan de XE, XF en de F-Pace om de nieuw variant van de viercilinder turbobenzine te ontvangen, met 300 pk en 400 Nm. Afhankelijk van het model krijgt het motorblok een andere plaats in de hiërarchie.
Vulling
Toch speelt hij overal de rol van gamma-vuller, want Jaguar kijkt toch aan tegen flinke ‘gaten’ in de vermogens in zijn catalogus. In de F-Pace wordt hij de tweede beschikbare benzinemotor, om de brug te slaan tussen de 2.0 turbo met 250 pk en de 3.0 V6 Supercharged met 340 pk. Met de nieuwe motor haalt de F-Pace 100 km/u in 6,6 seconden, 233 km/u, 7,7 l/100 km en 174 g/km CO2.
In de XE speelt hij dan weer een hogere rol, want met 300 pk moet hij in het gamma alleen de 3.0 Supercharged V6 voor zich dulden in zijn versie met 380 pk. Daar lag voorheen een ruimte vrij, want de andere 2.0 heeft ‘slechts’ 250 pk. Met de nieuwe configuratie haalt de XE 100 km/u in 5,5 seconden, topt hij bij 250 km/u en is hij volgens de officiële cyclus tevreden met 6,9 l/100 km voor 157 g/km CO2. Een goed compromis tussen prestaties en verbruik/uitstoot.
In de XF tot slot, neemt hij in het middengamma plaats. Daar vind je al versies van de 2.0 met 200 pk en met 250 pk, en versies van de 3.0 V6 met 340 pk en 380 pk. Met de 300 pk sterke 2.0 spurt hij naar 100 km/u in 5,8 seconden, een top van 250 km/u voor een verbruik van 7,2 l/100 km (163 g/km CO2).
In alle modellen wordt hij aan een achttrapsautomaat gekoppeld. In de XE en de XF is er keuze tussen twee- en vierwielaandrijving, in de F-Pace is 4WD de enige keuze. De prijzen zijn nog niet bekend.