“Ons meest ambitieuze project ooit”, noemt Jaguar-baas Adrian Hallmark de lancering van de C-X75. En dat is niet gelogen, want dit belooft de eerste hybride supercar van een grotere constructeur te worden.
Jaguar houdt hem exclusief. “Er komen slechts 250 stuks van, die we tussen eind 2013 en 2015 zullen bouwen. Een deel daarvan zal voor circuitgebruik voorbehouden blijven. De basisprijs bedraagt 790.000 euro”, legt Hallmark uit.
In ruil belooft Jaguar een supersportwagen die even snel is als een Bugatti Veyron, maar de CO2-uitstoot heeft van een stadswagen. Jaguar kondigt een top aan van meer dan 320 km/u, een 0 naar 100 in goed 3 sec en een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 99 gr/km.
F1 voor de weg
Hiervoor zal de C-X75 – de voorlopige naam, het finale model krijgt nog een mooiere naam – een beroep doen op een hybride aandrijving, die bestaat uit een compacte benzinemotor, waarschijnlijk een viercilinder, en twee elektrische motoren. Het Williams F1-team helpt in de ontwikkeling van de hybride aandrijving. Op definitieve details is het wachten tot 1 september, maar geruchten gaan van 500 pk uit een 1.6 benzine, die met hulp van de elektrische motoren tot 1.000 pk kan optekenen. De gasturbines van de concept-car maken niet de overstap naar productie. Het koetswerk zal uit carbon worden opgetrokken.
Nieuwe Jaguars
Tijdens de voorstelling kondigde Jaguar voorts nog 5 nieuwe modellen in de komende 5 jaar aan, en een investeringsbudget in productontwikkeling van 1,127 miljard euro. Jaguar maakt deel uit van de Indische Tata