Wij houden er wel van wanneer een merk opschudding veroorzaakt in wat normaalgezien het jachtgebied is van de drie grote Duitse constructeurs. Dat is wat Jaguar al jaren probeert te doen. Recent nog met de F-Pace, en nu met een kleiner broertje daarvan van 4,40 meter. Dat moet de Audi Q3, de BMW X1 en de Mercedes GLC het leven zuur maken.
Uitsluitend met 4 cilinders en 4WD
De E-Pace is de eerste Jaguar die uitsluitend met viercilindermotoren te verkrijgen is, te weten de 2.0 Ingenium benzine- en dieselmotoren. Die hebben vermogens van 150 pk tot 300 pk. In tegenstelling tot zijn rivalen biedt Jaguar de E-Pace uitsluitend met vierwielaandrijving aan. Dat is volgens ons een duidelijk teken dat Jaguar de ambitie heeft om de bovenhand te nemen op zijn concurrenten wat rijdynamiek betreft, net zoals dat ook bij een aantal van zijn andere modellen het geval is. Jaguar stelt ook dat het de aandrijving zo heeft afgesteld dat ze de dynamiek van zijn meer klassieke sedans zo dicht mogelijk benadert. De 150 pk en 180 pk diesels krijgen een manuele zesbak, met de negentrapsautomaat als optie. Die is de standaardkeuze voor de andere modellen.
Maar omdat er meer in het leven is dan alleen maar plezier maken, wil de E-Pace ook een waardige familiewagen zijn. Hij belooft ruim genoeg te zijn voor vijf inzittenden en hun bagage, met een koffer van 577 liter. De auto krijgt ook een eersteklas multimediasysteem, met een groot 10-duim aanraakscherm, met alle mogelijke connectiviteitsopties en met een 4G wifi-hotpsot waarmee je tot 8 toestellen met het net kan verbinden aan boord. Dat is meer dan een er plaatsen zijn…
De Jaguar E-Pace kan al besteld worden, de basisprijs bedraagt 36.050 euro.