Het is Jaguar Classic, dat de oude Jags restaureert volgens de regels van de kunst, dat er deze taak bij zal nemen. Jaguar biedt aan E-Type eigenaars de mogelijkheid aan om hun auto tot een volledige nuluitstoot-E-Type te laten ombouwen. Daarbij maakt Jaguar Classic gebruik van onderdelen van de i-Pace. Hierdoor zullen E-Type eigenaars zelfs in steden met strikte CO2-toegangsvereisten nog steeds binnen kunnen. Maar zullen die eigenaars de wijzigingen wel kunnen slikken?
Evenwicht
Jaguar heeft de zaken zorgvuldig bestudeerd. Het batterijpack – dat een rijbereik garandeert van 270 kilometer – dat onder de motorkap plaatsneemt, krijgt hetzelfde gewicht en dezelfde afmetingen als de zescilinder XK-motor uit het origineel. Idem voor de elektrische motor, die evenveel weegt als de versnellingsbak die hij vervangt. Hierdoor legt de elektrische E-Type eenzelfde balans voor als het origineel. Maar er is nog een bijkomend voordeel: de elektrische versie accelereert sneller.
Bij de andere wijzigingen halen we nog de lichten aan, die vervangen zijn door energiezuiniger led-exemplaren. Ook de tellers moeten vervangen door andere, die de werking van de batterij monitoren. In optie kan je ook een multimediascherm plaatsen. Al het andere, tot de remmen toe, blijft zoals het in de oude E-Type was.
Maar omdat Jaguar ook wil aantonen dat het hier om echt collectiestukken gaat, benadrukt het merk ook dat de transformatie ongedaan kan worden gemaakt. Dat moet de klanten makkelijker over de streep trekken.
De prijs? Er wordt gesproken over goed 100.000 euro, maar dat blijft een gerucht. De technische details volgen later, de eerste leveringen staan gepland voor 2020.